Support / Starlink

Hur lätt är det att komma igång och vilken support finns att få?

Starlink är ny teknik och installationen måste man göra själv. Det går generellt inte att köpa en installation av någon som tar ansvar för den intill full funktion. Gillar man inte att skruva själv, konfigurera nätverk och eventuellt felsöka så kan tröskeln att få igång allt vara hög.

Från Starlink

Starlink har endast support on-line via sina app. Det finns ingen möjlighet att mejla eller ringa dem. Svarstiden på supporten varierar stort vad det verkar utifrån rapporterna i diverse forum och liknande.

Starlink kan felsöka mycket på distans och verkar generellt vara snabba på att skicka ut ersättningsprodukter vid behov.

Användargruppen

Det finns ett antal grupper för Starlink-användare och intresserade på Facebook. En del användare har mycket erfarenhet och kan ge bra tips. Men som vanligt med Internet-support så finns också raka motsatsen; De som inte kan något och svarar helt fel på önskemål om hjälp.

Tips och trix

I Facebook-grupperna och på YouTube finns mängder med tips att finna om installation, felsökning, montage, ombyggnationer, anpassningar och mycket mer. Kom bara ihåg att varje modifikation av utrustningen gör att garantin går förlorad.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa