Varför kommunikation?

Nedan beskrivs kortfattat några av de vanligaste anledningarna till att långfärdsseglare skaffar utrustning för kommunikation under sin långfärdssegling.

"Myndigheter"

Att kunna kontakta en hamnkapten, VTS-område, kustbevakning, gränskontroll eller liknande "myndighet" är vid många angöringar mycket viktigt för att få ett bra, korrekt och önskat bemötande.

Väder

Att kunna ta emot väderrapporter i hög upplösning, oavsett position, av god kvalitet, väl uppdaterad när som helst under dygnet är sannolikt den viktigaste orsaken för de allra flesta.

  • Väderprognoser i GRIB-format kan enkelt beställas helt efter behov och en kort stund senare laddas ner till båten.
  • Väderprognoser i form av NAVTEX-rapporter tas automatiskt och helt utan kostnad emot flera gånger per dygn då man är inom 400 M ifrån land.
  • Väderkartor i form av så kallade väderfax kan tas emot till båten.

Mejl

Världen idag bygger allt mer på internet. Att kunna skicka och ta emot mejl oavsett var man befinner sig är för allt fler en nödvändighet.

  • Mejl skickas och tas emot via SBB-radio eller satellit. Det går normalt relativt långsamt så bilder och bifogade filer fungerar inte (förutom för filer som är "mycket" små).

Säkerhet

Via kontakt med andra segelbåtar och land erhålls råd och stöd som ökar säkerheten ombord.

  • Långfärdsseglare har ofta kontakt med varandra under överseglingar för att kunna bistå varandra om något inträffar.

Nöd

Att i en nödsituation snabbt kunna kalla hjälp, hjälpa andra samt hålla kontakt med räddningsresurser och andra fartyg minimerar risken för allvarligare nödsituationer än nödvändigt.

  • Digitala nödanrop säkerställer att nödanropet går iväg och tas emot samt att den viktigaste informationen i form av vem som är i nöd och var denna befinner sig kommer fram.
  • Att kunna tala med en räddningsresurs eller en nödställd kan avhjälpa problem eller förbereda räddningen.
  • Via så kallad TMAS (Tele Medical Assistance Service) kan medicinsk hjälp erhållas via radio eller telefon från läkare i land (inte så sällan kan samtalet kopplas till den svenska TMAS tjänsten och därmed en svensktalande läkare i Sverige).

Socialt

Att hålla kontakt med familj och vänner via tal och mejl är ett sätta att överbrygga de ibland långa avstånden mellan er och andra.

Information

Via kontakt med andra segelbåtar på långfärdssegling erhålls enormt mycket aktuell och relevant information om länder, regler, priser, råd, tips och varningar samt mycket mer.

  • Långfärdsseglare har så kallade radionät som innebär en tid och en frekvens då radio blir "hetalinjen" där alla kan utbyta information med varandra inom det "området" och språk som radionätet är på. Radionätet är oftast regionala för alla båtar inom en region, för alla båtar ifrån ett visst land eller som behärskar ett visst språk eller för alla båtar som seglar samma rutt/tävling/rally.

MSI - Marine Safety Information

Kustradiostationer sänder regelbundet ut så kallad MSI förutom väderprognoser (som egentligen också är MSI).

I MSI omfattas all sådan information som handelssjöfarten har nytta av för att bibehålla säkerheten. Till detta räknas exempelvis information om vädervarningar (kuling, storm, orkan), skjutområden, övningsområden, avlysningar på grund av arbeten, försvunna sjömärken, trasiga fyrar, isläget, sjöräddning och mycket annat.

"Internet"

Utöver alla anledningarna ovan så bygger allt mer av våra liv idag på tillgång till internet för jobb, nöjen, kontakt och informationsinhämtning.

Några exempel;

  • Skype, Teams och Zoom och Messenger för webbmöten.
  • Netflix, Disney+, YouTube och spel för nöjen.
  • Facebook och Instagram för kontakt.
  • Google, Wikipedia, diskussionsforum, manualer och supportsidor för informationsinhämtning.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa