Satellit

Att kommunicera med någon annan person via satellit kan göras med många olika typer av utrustningar idag på samma vis som vilken mobiltelefon som helst. Även datatrafik är möjlig. Dock i de allra flesta fall med mycket låg hastighet.

Vem bör ha en satellitutrustning?

  • Den som väljer bort en SSB-radio på grund av dess komplexitet och föredrar en hög kostnad för den tid man är uppkopplad.
  • Den som planerar seglingar som varar mer än tre dygn över öppet hav.
  • Den som planerar att vistas i områden med begränsad eller ingen täckning av andra kommunikationsmedel.
  • Den som önskar kunna bli uppringd av någon utan förberedelser eller planering.

Fördelar

  • Kräver inga certifikat eller utbildningar.
  • De flesta satellitutrustningar för långfärdsseglare är mycket enkla att använda. Att ringa från en satellittelefon är precis lika enkelt som att ringa ifrån en vanlig telefon.
  • Med rätt operatör är räckvidden i princip global. Riktigt nära polerna kan det bli problem men där går ändå inte att segla.
  • Datatrafik med relativt hög hastighet är möjlig - dock till en hög kostnad.
  • Jämfört med en SSB-radio är en satellittelefon normalt billigare i inköp.

Nackdelar

  • Det krävs att abonnemang hos en operatör för att man ska kunna kommunicera.
  • Dyrt att använda. Datatrafik och telefonsamtal har ofta en kostnad på runt 10 kronor per minut. En uppkoppling för att hämta hem än GRIB-fil med en väderprognos tar ofta 5 minuter vilket ger en kostnad på cirka 50 kronor per väderprognos.
  • För långfärdsseglare är aktuell satellitutrustning inte tänkt för nödkommunikation eller en del av GMDSS-standarden.
  • Ingen medhörning. Att skicka ett nödmeddelande via en satellittelefon kommer enbart att höras av den du ringer till.
  • Utrustningen är normalt anpassar för en viss operatör. Önskar man byta operatör måste man byta utrustning.

Observera

  • Inom ramen för GMDSS-standarden för handelsfartyg ingår det satellitutrustning för nödtrafik. Denna är dock normalt för dyr, stor och omfattande för att vara aktuell på en fritidsbåt. För GMDSS-klassad utrustning krävs speciella utbildningar.

Vittnesmål om problem

Nedan är ett klipp ifrån en blogg från en båt som korsade Atlanten i januari 2018.

"Vinden var ett problem. Inte så att det blåste för mycket eller för lite. Men jag lyckades först inte få datorn att koppla upp sig mot satellittelefonen för att kunna ladda hem gribfiler med vindprognoser. Samtal med Iridiumagenten Cordland gav bara rådet att försöka radera alla program på datorn för anslutningen och installera om dem. Andra gången jag gjorde det fungerade det plötsligt.

Men sen gällde det att få svar från tjänsten Predict Wind, så att deras server skickade över en gribfil. Jag provade och provade. Efter några veckor och en massa 20-minutersuppkoplingar á 15:-/minut, lyckades jag få över en prognos. Detta är inte en fungerande tjänst, som jag betalat några tusen för. Men till långseglare kan man tydligen sälja vad som helst utan att någon höjer på ögonbrynen.

Under tiden fick jag hjälp av en bekant som kollade vädret och sms:ade prognoser. Men då började satellittelefonen påstå att sms-minnet var fullt. Jag raderade allt, men det hjälpte inte. På Cordland hälsade de att de inte kunde göra något så länge jag befann mig ute på havet.

Den där jäkla telefonen har kostat en förmögenhet och har bara strulat. Det enda den har fixat är att skicka sms, prata med fastlandet och rendera en ofantlig teleräkning när jag kommer fram. Iridium heter den. Ska se om det går att sälja den. Ska bara få i ordning kortvågsradion först..."





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa