Operatörerna utvecklar, byter och lägger ner sina tjänster löpande utifrån efterfrågan och lönsamhet. För aktuell information bör man alltid kontrollera deras webbplats.
Alla satellit operatörer erbjuder en uppkoppling via en telefon till det publika telefonnätet. Det går därmed att ringa och bli uppringd som till vilken mobiltelefon som helst (förutom kostnaden). De erbjuder också olika typer av terminaler för anslutning till Internet (ofta med låg hastighet och en hög kostnad). De kan därmed sägas vara helt kompatibla med varandra. Man behöver aldrig fundera på vilken operatör någon använder för att kunna nå dem.
Iridium är överlägset vanligast bland långfärdsseglare. Deras tjänsteutbud är väl anpassat för privatpersoner. Trafikavgifterna är "rimliga" och deras telefoner och terminaler är "rimliga" i pris och storlek. Täckningen är global och hastigheten för datatrafik är relativt låg.
Inmarsat vänder sig främst till handelssjöfarten. Därmed är deras prissättning och utrustning inte i första hand lämplig för en långfärdsseglare. Täckningen är global (med undantag av områdena nära nord- och sydpolen) och för datatrafik kan nästan valfri hastighet erbjudas för den som vill betala.
Många tror att Globalstar är förloraren i kampen om kunderna. Men Globalstar finns ännu kvar och erbjuder ett antal tjänster och tekniker till attraktiva priser för långfärdseglare. Globalstars täckning är INTE global.
Thuraya är relativt ny på marknaden jämfört med de tre ovan. Thurayas täckning är INTE global. Thuraya erbjuder tjänster och tekniker till attraktiva priser för långfärdsseglare.