Användning

Nedan är beskrivet de flesta användningsområden för en SSB-radio ombord på en långfärdsbåt.

Mejl

Med en amatörradiolicens har man fritt tillgång till mejlsystemet Winlink. Genom detta system kan man via sin SSB-radio, ett modem och/eller dator skicka och ta emot mejl. Räckvidden är oändlig (under rätt radioförutsättningar). Men hastigheten är mycket låg. Att skicka eller ta emot större bifogade filer (0,2 Mb eller större) är i praktiken helt omöjligt. En fil på 50 kB (motsvarande 0,05 Mb) är att anse som mycket stor och kommer att ta lång tid (ofta över en timma) att skicka/ta emot. Mejl via Winlink är tänkta att vara icke kommersiella.

Med ett SRC/GOC får man mot en årlig kostnad på cirka 300 US$ tillgång till systemet Sailmail. Det är en exakt kopia av Winlink. Programvaran man använder är densamma. I och med att man här kommunicerar på de marina frekvensbanden som har mindre störningar och färre använder går kommunikationen oftast något snabbare men fortfarande mycket långsamt. Mejl via Sailmail får vara kommersiella.


GRIB-väder-rapporter

GRIB är ett filformat som främst används för väderrapporter. I Winlink, Sailmail och flera andra programvaror finns funktioner för att via mejl beställa en GRIB-fil över just det området, den tidsperiod, med den informationen och den upplösningen som du är intresserad av. Som långfärdsseglare ger det en enorm trygghet att dagligen få bra väderrapporter över det område man befinner sig i eller är på väg emot.


Båt-till-båt

Med en SSB-radio går det naturligtvis att anropa en annan båt någonstans i världen. I och med att det finns enormt många frekvenser och kanaler måste man i förväg på något vis ha enats om en plan för vilken kanal eller vilken frekvens och gärna också på vilken tid man ska försöka kontakta varandra.

Ljudkvaliten kan variera kraftigt vid talkommunikation över SSB-radio. Men man vänjer sig efter ett tag och förståelsen av den i andra änden brukar bli god efter lite träning även vid sämre förhållanden.

Båt-till-land

Har man en vän med amatörradiocertifikat går det utmärkt att kommunicera från båt till land på exakt samma sätt som mellan två båtar.

En marinradio-anläggning har normalt krav på sig att finnas ombord på en båt. Detta gör att med en marinradiolicens (LRC/GOC) är det svårare att direkt kommunicera med en privatperson i land som har en egen radio. Undantag finns dock som gör det möjligt till kontakt med land från en båt.

Båt-till-kustradio

I många länder finns det kustradiostationer som på olika sätt bistår fartyg över SSB-radio. För att få och kunna kommunicera med dessa krävs en marinradio och ett LRC/GOC.

Via en kustradiostation kan telefonsamtal kopplas fram till ett vanligt telefonnummer och därmed kan i praktiken kontakt fås med vem som helst som man har ett telefonnummer. Kostnaden för telefonsamtalet hanteras via avräkningskoden SW01 på samma vis som på VHF.

DSC

Nära nog alla kustradiostationer har DSC passning vilket möjliggör DSC anrop till dem. Alla handelsfartyg har DSC passning vilket möjliggör anrop till dem. DSC finns enbart på en marinradio.

DSC kan användas både för nödtrafik och rutintrafik.

Nödtrafik

På en marin-SSB-radio kan man sända nödtrafik på det vis som lärs ut inom ramen för LRC och GOC (mycket likt det man sänder på VHF).

På amatörradiofrekvenserna går det också att skicka nödtrafik men man är lite mer utlämnad till att nå en radioamatör som lyssnar på rätt frekvens, förstår dig, vill och kan förmedla ditt nödmeddelande.

Radionät

I nära nog samtliga farvatten finns där så kallade radionät. Det är en frekvens och en tidpunkt då båtar "samlas" och delar information om bland annat nyhet, tips, hjälp, väder, varningar, reservdelar, säkerhet och positionsrapporter. Dessa brukar vara enormt uppskattade och till stor nytta för långfärdsseglarna. Läs mer om några av alla radionät här.

Ibland leds radionätet av en person. Det finns exempelvis radionät som leds av en meteorolog och som bistår deltagarna i dennes radionät med väderrapporter anpassade för varje deltagande båt.

Väderutsändningar och MSI

Det finns en stor mängd kustradiostationer samt särskilda sändare som kontinuerligt eller på fasta tider sänder upplästa väderrapporter och MSI (navigationsvarningar och vädervarningar).

Väderfax

Med en dator ansluten till radion kan med en enkel programvara väderfax enkelt tas emot. Väderfax är väderkartor framtagna av meteorologer och är inte helt datoriserade och automatiserade som exempelvis GRIB-filerna är.

För att effektivt kunna ta emot väderfax krävs en förteckning över aktuella frekvenser samt på vilka tider olika typer av väderfax skickas ut. Med typ menas här vilket område de omfattar, vilken höjd över havet de avser (för båtar är havsytan nästan det enda som är relevant) samt vilken information de innehåller.

NAVTEX

Med en dator ansluten till radion kan NAVTEX-meddelanden enkelt tas emot. I NAVTEX systemet skickas väderprognoser, som en meteorolog har tagit fram, normalt ut två gånger per dygn. NAVTEX-meddelanden finns också för all annan MSI-information. Informationen som skickas ut är rent textbaserad.

RTTY

RTTY är ett av många sätt att skicka information digitalt via radio. Det finns fortfarande kustradiostationer som sänder och tar emot RTTY-trafik. Men de minskar fort.


Rundradio

Avslutningsvis så är en SSB-radio ofta en väldigt bra radiomottagare med väldigt många inställningsmöjligheter. Detta gör att den går att använda för att lyssna på nästan vilken typ av radioutsändning som helst i världen. Bra för musik, väder, sport och nyheter och mycket annat. Bland annat BBC har utsändningar på frekvenser som når mycket långt ut i världen.

Ännu mer...

Radiotekniken utvecklas kontinuerligt. Vad som är nytt idag kanske är etablerat imorgon. Vad som är otänkbart idag kanske är experimentellt imorgon. Installerar man en SSB-radio i sin båt kan den i sig bli en stor hobby parallellt med segling och båtlivet.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa