Övergivande

Ni skall inte överge båten; Båten ska överge er!

Kliv aldrig "ner" i livflotten; Vänta till ni kliver "upp" i den!

Har ni gjort rätt är första räddningsenheten
på plats inom några timmar!



När ska man överge båten?

En båt är i de allra flesta fall en bättre plats att vara i än en livflotte eller liknande. Så länge båten är säker att befinna sig i ska man stanna ombord. Att den är obekväm eller inte längre fungerar att segla med är inte grund för att överge båten. Läckage som inte kan hanteras och kommer att leda till att båten sjunker eller brand som inte kan släckas är de två främsta skälen till att överge båten.

Saknas livflotte kan man istället använda en dinge/jolle/gummibåt. Dessa ger inte samma skydd som en livflotte men gör att man inte måste överge båten ner i havet.

Förberedelser

Behovet av att överge båten kan i värsta fall vara mycket plötsligt. Exempel är brand, explosion och kollision. Beslutet om att båten ska överges kan i sådana fall behöva tas på någon sekund. Övergivandet måste därefter kunna göras på mycket kort tid för att vara lyckosamt.

Detta kräver att ett övergivande måste vara väl förberett utifrån alla aspekter från planering och utbildning/övning till genomförande.

Livflotten måste vara placerad så att den kan sjösättas snabbt och bordas snabbt utan att behöva kliva ner i vattnet. Att ha den undanstuvad nere i båten eller i ett stuvfack är därför en mycket dålig lösning. Risken är då stor att man inte kan komma åt livflotten då den behövs.

Där man sjösätter livflotten måste också finnas möjlighet att borda den på ett säkert sätt. Att borda en livflotte ifrån aktern på en båt som driver är ofta nästan omöjligt. Aktern häver så mycket att det krävs att man hoppar ner i livflotten vilket är direkt livsfarligt.

Att börja läsa en manual då en livflotte ska användas finns det aldrig tid för. Man måste således ha lärt sig innan vad som ska göras och hur det ska göras. Att ha övat och provat under kontrollerade omständigheter är varmt rekommenderat.

Strategi

Enkel, ISO 9650-1 Group A Pack 2 eller SOLAS-livflotte?

ISO 9650-2 är för kustnära segling. ISO 9650-1 är för oceansegling.

Taktik

  • Drick aldrig havsvatten eller urin.
  • Att paddla en livflotte i en önskad riktning är nästan helt omöjligt. Om det inte är absolut nödvändigt så låt bli och lägg energin på annat istället.

Genomförande

  • Lämplig storlek – inte för stor. Kanske två?
  • Utrustning ombord – mindre än vad man tror.
  • Placering – midskepps säger jag.
  • När sjösätta – så sent som möjligt.
  • Ta inte av tejp eller ”buntband”.
  • Sjösätta – du blir stark och kan välta i den. Skär av mantåget.
  • Blåsa upp – dra i linan och ryck i slutet.
  • Vända – ställ dig på gasflaskan och vänd den som en jolle.
  • Ta med – grabbag och gärna mycket mer om tid finns.
  • Gå i – ”kliv inte ner – kliv upp i flotten”. Att äntra från vattnet är svårt.
  • Har någon hamnat i vattnet? Använd kastlinan som finns ombord för att dra dem intill livflotten och dra dem sedan ombord. Olika metoder för detta finns.
  • Göra först - sjösjuketabletter! Säkra flotten och er själva.
  • Säkra att inga vassa föremål finns lösa eller på någon person som kan skada livflotten.
  • Skär av utlösningslinan.
  • Sätt dit övertrycksskydden då överskottsgasen har slutat pysa ut.
  • Nödsignaler – EPIRB, VHF, Nödraketer m.m.
  • Lägg ut drivankaret.
  • Ta in stegen.
  • Anpassa temperaturen och klimatet inne i flotten genom att stäng eller öppna öppningen. Är det varmt kan man kyla av genom att blöta ner kläderna. Är det kallt kan man hålla om varandra.
  • Vänta – det är NU det jobbiga börjar!
  • Ät mer sjösjuketabeller.
  • Håll flotten ren och torr med öskaret och svampen.
  • Håll humöret uppe.
  • Håll ordning ombord. Stuva allt löst i påsen tillbehören låg stuvade i.
  • Fördela vikten så att flotten ligger plant.
  • Skjut aldrig nödraketer och tänd aldrig nödbloss om ett fartyg inte är inom synhåll.
  • Fyll på med mer luft i flotten då temperaturen sjunker på natten. Stiger temperaturen fort kan övertrycksskydden tas av tillfälligt för att möjliggöra för överskotts gas att sippra ut snabbare.
  • Använd belysningen sparsamt så att batteriet räcker länge.
  • Samla regnvatten om flotten har sådan möjlighet.
  • Drick om du är törstig. Minsta ranson är 2,5 deciliter per dygn. Drick aldrig mer än halva ransonen vid samma tillfälle. Drick långsamt.
  • Läcker flotten? Sök upp skadan och laga i enlighet med instruktionen i lagningskittet som medföljer flotten.

Riskanalys

Utbildning

Underhåll

En livflotte måste servas en gång vart tredje år. Kostnaden för detta är runt 5000 kronor. Gasflaskan ska provtryckas och återfyllas var annan eller var tredje servis. Kostnaden för detta är runt 3000 kronor.

Kontroller

Kontrollera regelbundet;

  • Att flotten och dess hållare är väl fastsatt.
  • Att utlösningslinan är väl fastsatt i båten.
  • Att behållaren livflotten är stuvad i inte är trasig.
  • Att livflotten inte är fastlåst och därmed inte kan sjösättas snabbt.

Planering

Övning

Har man tillgång till en dinge eller en livflotte som ska kasseras kan man öva övergivande på egen hand. Övningen blir mer realistisk om den genomförs under vis viss stress och med adrenalin. Detta erhålls enkelt genom att övningen genomförs i kallt vatten. Vid övning i kallt vatten så rekommenderas en "säkerhetsdykare" som är standby och direkt kan bistå om det blir för jobbigt/svårt.

  • Öva på att sjösätta dinge/livflotte och blåsa upp den.
  • Öva på att lämna båten direkt ner i dinge/livflotte (utan att bada).
  • Öva på att simma till en dinge/livflotte och klättra upp i den.
  • Öva på att vända en dinge/livflotten som ligger upp-och-ner.
  • Öva på att lämna vattnet upp på en fiktiv skrovsida.
  • Öva på att att använda lyftsling till en fiktiv helikopter.

Säkerhetsutrustning

Då en båt överges har oftast inte säkerhetsutrustningen varit tillräcklig. Viss säkerhetsutrustning kan om möjligt tas med i livflotten om tid finns.

Nödutrustning

  • Livflotte (alternativt jolle/dinge/gummibåt)
  • Grabbag
  • Nödsändare
  • Nödsignaler

Erfarenheter

Andras erfarenheter finns i avsnitten;

Mer...

Vid köp av en ny livflotte; Be att få se den uppblåst någonstans innan köp så det går att utvärdera den gentemot andra.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa