Bistå i nödsituation

Här beskrivs vad som gäller då man får information om att ett fartyg är i en nödsituation och man är såpass nära att det är sannolikt att man kan hinna dit för att kunna bistå under den aktiva nödsituationen.

Skyldighet att bistå

Alla farkoster som färdas till sjöss är fartyg i lagens maning oavsett storlek eller typ av framdrivning. Exempelvis kajak, kanot, jolle, motorbåt, segelbåt, superyacht, lastfartyg, oljetanker, kryssningsfartyg eller hangarfartyg.

Alla fartyg är skyldiga att på alla vis bistå ett annat fartyg i en nödsituation om det kan göras utan risk för det egna fartyget och utan risk för den egna besättningen. Det är det bistående fartyget som avgör om det som önskas kan göras utan risk för fartyget eller besättningen.

Om det bistående fartyget inte anser sig kunna bistå med det som direkt önskas kan det ändå ofta bistå med annat. Exempelvis utrustning, medicin, vatten, mat, kommunikationsstöd, evakuering och mycket annat.

Bekräfta nödsignalering/nödmeddelande

Mottaget via VHF/SSB-radio

Tas ett nödmeddelande emot via radio ska man vänta en halvminut för att se om någon officiell kustradiostation har tagit emot nödmeddelandet. De kommer i så fall att bekräfta detta via radio och koordinerar och delegerar därefter insatserna.

Om de eftersöker fartyg i närheten av den nödställde så är man skyldig att anmäla sig. Om de eftersöker "sjöräddningsenheter" i närheten gäller detta endast fartyg klassade för sjöräddning och inte alla fartyg.

Om någon kustradiostation inte har tagit emot nödmeddelandet är man skyldig att bekräfta att det är mottaget till den nödställde och därefter med alla till buds stående medel skicka det vidare samtidigt som andra åtgärder vidtas för att bistå fartyget i nöd.

Kunskap i hur man skickar vidare ett nödmeddelande ingår i utbildningarna för radiocertifikaten SRC och LRC.

Observerad nödsignal

Man ska omedelbart med alla till buds stående medel skicka vidare information om en observerad nödsignal till lämplig sjöräddningscentral då den observeras. Parallellt påbörjar man att bistå den nödställda.

Det kan då vara nödsignaler så som exempelvis;

  • Nödraket
  • Nödbloss (orange ljus)
  • Rökbloss (orange rök)
  • SART (syns på radar som 12 eller fler prickar)
  • AIS MOB-Device (synd på en AIS-display)
  • Handsignaler (höjer och sänker båda armarna samtidigt)
  • Ljud eller ljussignaler (SOS)
  • Eldsflammor på/från ett fartyg.

När ska/kan man inte bistå fullt ut

När det innebär en fara för det egna fartyget eller besättningen. Några exempel på sådana situationer är;

  • Ett fartyg står på grund på grunt vatten. Att närma sig den nödställda innebär stor risk att sätta det egna fartyget på grund. Bistå på distans på lämpligt vis istället.
  • Ett fartyg brinner kraftigt. Att närma sig den nödställda innebär en risk för att det egna fartyget tar eld eller skadas. Bistå på distans på lämpligt vis istället.
  • Ett fartyg fullt med flyktingar håller på att sjunka. Att ta emot många desperata människor och eventuella smugglare kan innebära fara för den egna besättningen. Bistå på distans med kommunikation tills ett myndighetsfartyg anländer.

Hur kan man bistå

Olika nödsituationer och olika fartyg innebär olika former av bistånd. Några exempel på bistånd man kan ge är;

  • Vidareförmedla nödsignaler och information.
  • Söka efter en man överbord.
  • Brandsläckningsutrustning.
  • Reservdelar.
  • Bränsle.
  • Mat eller vatten.
  • Medicin, medicinsk utrustning och medicinsk kompetens.
  • Pumpkapacitet.
  • Moraliskt stöd.
  • Bogsering.
  • Lossdragning.
  • Evakuering.
  • Arbetskraft (fysisk hjälp).
  • Positionering (bekräfta den nödställdes exakta position).

Ersättning

För att bistå ett fartyg i nöd kan ingen kräva ersättning.

Eventuella skador som uppstår på fartyget i nöd som en konsekvens av att det får bistånd kan inte belastas den som bistår.

För att hjälpa ett fartyg med som "bara har problem" (alltså inte är i nöd) kan ersättning yrkas. En överenskommelse avseende ersättning bör med fördel göras innan hjälpen påbörjas. Detta kan exempelvis vara;

  • Lossdragning av fartyg från ett grund.
  • Bärgning av sjunket fartyg.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa