Nöd är då det är fara för liv eller båten
och ni är beredda att överge båten.
Med fara för liv menas när en eller flera personers liv är hotat.
Några exempel på fara för liv;
När hela båten är i fara innebär det också att de personer som är ombord är i fara då de då inte längre har någon båt att vara på.
Exempel på fara för båten;
Det är befälhavaren på båten som i första hand avgör om det är en nödsituation. Bedömer befälhavaren att det är nöd så ska alla nödvändiga och lämpliga åtgärder vidtas för att säkra besättningens liv.
Nej, men det finns heller ingen rättighet att båten ska räddas. En sjuk eller skadad person kan ofta inte vårdas ombord utan måste lämna båten. Att reparera en skadad båt ute till havs är ofta inte möjligt.
I praktiken innebär detta att hävdar man att det är en nödsituation så har man också klargjort att om inga andra alternativ ges (man kan inte kräva här!) så kommer man att acceptera att lämna båten.
Det finns ingen skyldighet för någon att rädda en båt som exempelvis står på grund. Det är enbart besättningen som alla har en skyldighet att rädda om det kan göras utan risk för den hjälpande båten eller dess besättning.
Alla situationer som kan hanteras med den utrustning, kunskap och förmåga som finns ombord innebär att det inte är nödsituationer.
Exempelvis;
Det är inte längre en nödsituation så fort faran för personen eller fartyget har upphört.
Har ett nödmeddelande skickats eller nödsignal aktiverats är man skyldig att med alla till buds stående medel informera aktuell sjöräddningscentral om att nödsituationen har upphört samt alla (exempelvis fartyg, helikoptrar, flygplan, myndigheter) som eventuellt har bistått eller är på väg att bistå.
Gränsen är i flera fall inte helt tydlig när det är nöd eller inte. Men i alla situationer när man tvekar lite om det är nöd är det sannolikt inte nöd. Situationen kan trots detta vara jobbig och problematisk på alla vis.
Några exempel;
I många fall förutsätts att man kan hantera en sådan situation själv. Man kan också ofta få hjälp av andra fritidsbåtar eller medlemskap i någon hjälporganisation (exempelvis Sjöräddningssällskapet). Mer kommersiell hjälp är också möjlig men då ofta till en kostnad. I vissa länder kan sådan kommersiell hjälp vara mycket kostsam då det ses som "bärgning" av båten och då ges rätt till en ersättning om upp till 30% av båtens värde. Viss försiktighet rekommenderas således innan hjälp tas emot. Fråga vad det kommer att kosta!