Man överbord

Chansa inte! Kroka fast dig!

När är det en nödsituation

Man överbord är oftast en nödsituation. På öppet hav, i hårt väder eller i kalla förhållanden är det alltid en nödsituation.

Man överbord innebär tre problem;

  • Hitta personen
    Att vända båten, återvända till positionen där personen föll överbord och hitta personen där.
  • Få upp personen
    Det låter enkelt men är i väldigt många förhållande mycket svårt.
  • Medicinsk stabilitet
    Hantera eventuella skador och eventuell hypotermi.

Nödsituationen är inte över innan dessa tre problem är löst och hanterade.

Förberedelser

Strategi

Taktik

Genomförande

Riskanalys

Utbildning

Underhåll

Kontroller

Planering

Övning

Man överbord har två moment som båda måste behärskas. Först måste båten vändas och man ska hitta och återvända till den nödställde och där för stopp på båten. Därefter börjar det som ofta är mycket svårare; Att få upp personen ur vattnet.

Öva på i allt sämre väderförhållande med en fender eller boj som utrustas med någon form av "drivankare" som hänger på cirka 1 meters djup. Släng i fendern vid olika tillfällen då det passar och öva på;

  • Vända båten så fort och säkert som möjligt.
  • Bärga segel så fort och säkert som möjligt.
  • Hitta tillbaka till fendern.
  • Manövrera båten till den nödställda.
  • Få stopp på båten vid den nödställda.
  • Därefter kan fendern plockas upp med en båtshake.

Öva också på i lugnt väder på olika metoder att få upp en nödställd ombord som är klädd i "hårtväderkläder". Dessa övningar kan med fördel göras då båten ligger för ankare.

  • Personen är "vid medvetande" och kan hjälpa till.
  • Personen är chockad, frusen eller medvetslös så att personen inte kan hjälpa till.

Säkerhetsutrustning

Nödutrustning

Flytväst

Tanken med en flytväst är att det ska vara en trygg och fungera om du hamnar i vattnet. Det är en billig livförsäkring som förtjänar uppmärksamhet av användaren. Att använda flytväst är ungefär detsamma som att använda säkerhetsbältet på bilen. Man vet inte i förväg om man kommer att ha nytta av den eller inte. Säkerhetsbältet är en naturlig del av bilen och vi är vana vid att det testas varje år av bilprovningen. Frågan är hur det är med flytvästen? Historiskt sett hade de flesta av oss flytvästar som inte var uppblåsbara och då kunde man testa sin flytväst genom att bada med den för att kolla om bärigheten räckte att flyta med eller inte.

Det finns en standard för flytvästar som heter ISO 12402, den är utfärdad av International Organisation for Standardisation. ISO 12402 är i sin tur uppdelad på olika segment som är numrerade med undernummer. Här har vi gjort en förenklad version för att kunna visa vad de innebär. För att lättare se bilden så behöver vi veta att det finns 4 olika kategorier på flytvästar, de i sin tur berättar om hur mycket bärighet det är på varje väst. För att veta hur mycket det är i verkligheten, kan det vara bra att veta att man behöver 25 Newton för att en 80 kg person ska kunna flyta. Men för att samma person ska flyta högre ovanför vattenytan och även kunna bli vänd har man valt högre antal newton än vad som krävs. Från 100 Newton är räddningsvästarna utformade så de vänder dig i ryggläge under olika förhållanden som vi beskriver nedan.

Vart 5:e år uppdateras standarden för flytvästarna och då går man igenom material, utformning och alla delar för att se om något behöver förbättras för att stämma med nya behov. Egentligen är det en process som fortgår löpande och som avgörs vart 5:e år. Det blir då en ny standard. Nu gäller standarden från 2020, fram till och med 2025.

  • 12402-2 är 275 Newton - för dig som har tex arbetskläder eller extra tunga plagg som behöver extra bärighet för att vända i ryggläge med tillräcklig fribordshöjd till näsan.
  • 12402-3 är 150 Newton – för dig som ska ut på havet eller skärgården och vill ha en trygg väst som vänder dig i ryggläge med tillräcklig fribordshöjd till näsan.
  • 12402-4 är 100 Newton – för dig som ska ut i skärgården eller nära kusten och vill ha en säkrare väst än en 50 Newtons allroundväst. Smidig och lätt att bära, vänder dig i ryggläge med lättare kläder.
  • 12402-5 är 50 Newton – den här kategorin flytvästar är att betrakta som flythjälp då de inte vänder dig i ryggläge, de har heller inte någon krage som håller upp huvudet om du blir medvetslös. Till den kategorin hör även flytjackor och flytoveraller. I en flytoverall kan det tex stå 80 Newton i en större storlek och färre antal newton i en mindre storlek. Det betyder att mängden flytmaterial är avsett för storleken men att den tillhör ändå kategorin 50 Newton.
  • 12402-6 Special application, den här standarden anger avvikelse i flytvästen, en manuell flytväst är ett exempel på avvikelse, trots att den har tex 150 Newton. IFloat flytväst som man har fäst runt midjan är ett annat exempel.
  • 12402-7 Material och komponenter. Den här standarden anger att hållfasthet och slitstyrka uppfyller kraven.
  • 12402-8 Accessoarer kan vara tex grenband, visselpipor, sprayhood och nödljus. Standarden anger lägsta nivå på utförande.
  • 12402-9 Den här standarden anger tex hur provningsmetoden ska gå till., vilken temperatur det ska vara etc.
  • 12402-10 Den här anger bl a material och beståndsdelar, som ex etiketter, pitogram och annan information.

Alla flytvästar som säljs ska vara CE-godkända eller SOLAS-godkända. CE är avsedda för fritidstrafiken och SOLAS för yrkestrafiken. Det som kännetecknar en SOLAS-godkänd flytväst är att den har dubbla lungor och dubbla kolsyrepatroner. Utöver det kan man välja utlösningsmekanism i form av Halkey Roberts, United Moulders, eller Hammar. Dessa finns för CE och SOLAS.

Den kan göra skillnad den dagen när den plötsligt behöver användas för sitt ändamål. Konkret betyder det att den också behöver testas årligen. Antingen av användaren eller av en servicestation. Tillverkarna rekommenderar att det görs årligen. Om du har en cartridge (liten svart cylinder) så står det ett sista förbrukningsdatum på den. Precis som på mjölkförpackningen hemma i kylskåpet. Mjölken brukar slängas när den är för gammal och det är likadant med cylindern. Den behöver bytas ut om den är för gammal – annars kan det bli så att den inte fungerar när den väntas utlösa kolsyrepatronen vid skarpt läge. Kolsyrepatronen behöver också kontrolleras så den har rätt vikt, dvs tillräckligt mycket kolsyre för att blåsa upp västen om det blir aktuellt.

Välj flytväst utifrån dina behov och låt barnens flytvästar ska passa ihop med deras vikt. Då har du gjort vad du kan för att skapa bästa trygghet för dig och familjen ombord.

Flytvästen skapar trygghet ombord alla årstider – viktigt är att veta att hypotermi (nedkyld kropp) går fort under den kalla årstiden. För att du ska komma säkert ombord igen om du trillar i vattnet så behöver flytvästen kompletteras med en torrdräkt. Torrdräkter finns både som 1-timmesdräkter och 6-timmarsdräkter. Välj den modell som bäst klarar den färdväg du tänkt välja.

Erfarenheter

Andras erfarenheter finns i avsnitten;

Mer...





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa